کد خبر: 945852
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶
سیدعبدالله متولیان
بیانیه راهبردی رهبر انقلاب اسلامی موسوم به «گام دوم»، پس از راه‌پیمایی تماشایی و بی‌نظیر مردم در بزرگداشت چهلمین ۲۲ بهمن انقلاب اسلامی، تمامی نقشه‌های دشمن در سال‌های اخیر برای «تردیدافکنی»، «باورسوزی»، «بزرگنمایی مشکلات»، «تحقیر حرکت انقلابی مردم»، «دستاورد سوزی»، «عصبانی کردن و پشیمان سازی مردم»، «ایجاد تقابل مردم/نظام» و... را خنثی و نقش بر آب، کام مردم را شیرین و شمشیر زبان اهل بصیرت در دفاع از انقلاب اسلامی را علیه جنود ابلیس و لشکر یأس و ناامیدی از نیام بیرون کشیده و جرئت دفاع از نظام اسلامی به مردم بخشید.
بیانیه ۶۱۰۰ کلمه‌ای رهبری، بی‌شک روایتی متفاوت، به‌روز، خلاقانه، هنرمندانه، مستند، باورپذیر، منصفانه، واقع‌بینانه، بدیع، عمیق و ژرف، افق‌گشا، مسئولیت آفرین، سرشار از آرمان‌خواهی و آرمان‌گرایی، عاطفی، سرشار از امید و طراوت با تبیینی بس هنرمندانه و ادبی با استخدام واژگان محبت‌آفرین و در عین حال متواضعانه، صادقانه، صریح، انقلابی همراه با استحکام درونی و عزتِ عجین شده با مصلحت و حکمت از گذشته ٤۰ ساله انقلاب اسلامی است که حفظ هویت انقلابی، عدالت ورزی، فسادستیزی، جامعه‌سازی و ساخت تمدن اسلامی را در انقلابی ماندن و تمکین از الگوی نظام انقلابی دانسته و در پی یک حقیقت و یک ضرورت حتمی و انقلابی است: بیانیه در پی انتقال هوشمندانه میراث عظیم انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی سلام‌الله‌علیه از نسلی که انقلاب کرده به نسل ادامه‌دهنده انقلاب است که اگر این مهم محقق نشود، بی‌تردید نظام اسلامی در سراشیبی سقوط و استحاله قرار گرفته و در زمانی نه‌چندان دور مانند سایر انقلاب‌ها به تاریخ پیوسته و دشمنان نظام اسلامی برای این براندازی درونی جشن خواهند گرفت.
انتشار بیانیه جامع و راهبردی حضرت امام خامنه‌ای پس از راه‌پیمایی ۲۲ بهمن واجد دو ویژگی مهم است که نشانگر هوشمندی رهبری نظام اسلامی است. از یک‌سو بیانیه را قبل از راه‌پیمایی منتشر نفرمودند: تا دشمنان خارجی و خناسان داخلی، حضور تماشایی مردم را نتوانند متأثر از این بیانیه اعلام کنند و از دیگرسو هنگامی که دشمن خارجی با کمک عوامل داخلی خود و برخی بازی‌خورده ها، مرعوب شدگان، بی‌بصیرتان و دلبستگانِ به حل مشکلات از طریق مدارای ذلیلانه با غرب، سرگرم دادن آدرس عوضی و وارونه جلوه دادن دستاورد‌های معجزه‌آسای انقلاب و خالی کردن دل مردم بودند و برخی نیز در جایگاه مسئولیتی در نظام، متأسفانه برای مقام معظم رهبری، نامه سر به مهرِ علنی؟! می‌نوشتند، مقام معظم رهبری مشغول نگارش بیانیه‌ای جامع و راهبردی مبتنی بر تبیین «گذشته پرافتخار» و ترسیم «نقشه راه آینده پرامید» بودند.
نقطه ثقل و برجستگی این بیانیه آنجاست که مقام معظم رهبری در ترسیم راه آینده درخشان و پرامید، نظام و مسئولان را به اغتنام فرصت جوانی، اعتماد و بهره‌گیری از ظرفیت‌های باورنکردنی و بی‌بدیل جوانان و فرصت استثنایی و موقتی نسل جوان کشور به‌عنوان راه رسیدن به هفت قله شرف و عزت و افتخار فرا می‌خوانند. کشور ما هم‌اینک در بالاترین ظرفیت جوانی در سطح جهان قرار دارد و توجه به همین ظرفیت و فرصت طلایی است که می‌تواند کشور و نظام را به اهدافش برساند. شکی نیست که این فرصت دائمی نبوده و به فرمایش حضرت علی علیه‌السلام: «الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیْرِ» مانند ابر خواهد گذشت و در آینده‌ای نه چندان دور جمعیت کشور میل به پیری پیدا کرده و این فرصت استثنایی از دست خواهد رفت و نظام برای وصول به مقاصد خود هیچ راهی جز استفاده از این فرصت زودگذر ندارد.
و، اما ذکر این نکته نیز ضروری است که اینک که زیرساخت‌های لازم برای یک جهش بزرگ برای تحقق گام دوم و حرکت به سمت تمدن اسلامی و اجرای عملی این نقشه راه آماده است، پیمودن ادامه راه فقط با حرف، صدور بیانیه، برگزاری همایش و... شدنی نبوده و مستلزم تغییر بنیادین نگاه‌ها از «نظام اسلامی» به «نظام انقلابی اسلامی» است. در بدو امر شاید واژه بدیع «نظام انقلابی» برای برخی، نامأنوس و نامتجانس تلقی شود، اما واقعیت این است که ادامه راه و تحقق گام دوم، صرفاً با نگاه انقلابی میسر خواهد بود. تنها با «نظام انقلابی» است که می‌توان به برخی از ضرورت‌ها نظیر «تغییر برخی ساختار‌های نظام متناسب به گام دوم»، «تغییر نظام و مدل (پلتفرم) اقتصادی کشور و همه زیر نظام‌های آن در حوزه مالی، پولی، بانکی، گمرکی، بیمه‌ای و...»، «تغییر نظام مدیریتی و جوان سازی مدیران نظام»، «تغییر نگاه از تکیه به بیرون به تکیه به ظرفیت‌های داخلی»، «تبدیل تحریم‌ها و تهدید‌ها به فرصت»، و... جامه عمل پوشاند.
هم‌اینک نظام اسلامی در پناه «نگاه انقلابی»، «اعتماد به جوانان»، «تکیه به ظرفیت‌های درونی» و... بسیاری از تحریم‌ها و تهدید‌های گذشته دشمن را عقیم ساخته است که از میان ده‌ها و بلکه صد‌ها نمونه فقط به یک مورد اشاره می‌شود: در گذشته نظام سلطه ما را در حوزه موشکی تحریم کرده بود، اما اینک به برکت نگاه مدیریت انقلابی در این حوزه به جایگاهی رسیده‌ایم که تحریم ایران مطلقاً غیرممکن بوده و دشمنان با دریوزگی و برگزاری نمایش‌های مضحک نظیر نمایش ورشو به دنبال تحریم سایر کشور‌ها از خرید موشک از ایران هستند!
نظام اسلامی راه پر پیچ و خم و پر از موانع ۴۰ ساله گذشته را با عزت و افتخار و استفاده از ظرفیت‌های نسلی که انقلاب کرده طی نموده و افتخار آفریده و عمق استراتژیک خود را تا مرز‌های نظام سلطه گسترش داده است، اما تضمین آینده پرامید مستلزم تحویل هوشمندانه و عاقلانه نظام انقلابی و اسلامی به جوانان و نسل ادامه دهنده انقلاب است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار